EWA KOWALSKA
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6
W SŁUPSKU
KONSPEKT LEKCJI DLA KLASY TRZECIEJ NUCZANIA ZINTEGROWANEGO PT. "RÓŻNIMY SIĘ PŁCIĄ"
W roku 1997 ukończyłam studia podyplomowe "Wychowanie seksualne" od tej pory prowadziłam w szkole zajęcia "Wychowanie pro rodzinne".
Seksualność człowieka należy do wrodzonych funkcji organizmu i nie towarzyszy człowiekowi w ściśle określonym odcinku życia. Płeć i problemy z nią związane towarzyszą każdemu człowiekowi przez dzieciństwo, dojrzewanie, dojrzałość i starość.
Często wraz z koleżankami z nauczania zintegrowanego dyskutowałyśmy o potrzebie przeprowadzenia zajęć dotyczących płciowości człowieka w klasach młodszych.
Wychodząc naprzeciw potrzebom przeprowadziłam w swojej szkole we wszystkich klasach trzecich lekcję pod tytułem "Różnimy się płcią.
Celem tych zajęć było uświadomienie dzieciom zmian zachodzących w ich wyglądzie i zachowaniu, zapoznanie z fachowymi nazwami intymnych części ciała, zrozumieniem różnic płci, omówienie zasad higieny. Uczniowie zostali zapoznani ze słowem intymność i co się z nim wiąże.
W czasie zajęć zapoznali się z sytuacjami zagrażającymi ich bezpieczeństwu w wyniku kontaktów z dorosłymi.
Podczas lekcji wykorzystałam wiele tablic poglądowych (Krystyna Baranowicz "Naucz się mówić nie"), fragment z filmu "Ludzkie ciało", kartony z napisami, rysunki do kolorowania, krzyżówki dla uczniów. Dzieci pracowały zbiorowo i indywidualnie.
Mimo, iż treści lekcji były niekiedy krępujące cele lekcji zostały osiągnięte.
TEMAT: "Różnimy się płcią"
- Cześć pierwsza:
- Czynności porządkowe
- Pogadanka na temat rodziny, przyjścia na świat dziecka, fragment filmu: "Ludzkie ciało" dotyczącego życia płodowego.
- Część druga:
- Rozmowa na temat płci człowieka – nauczyciel wiesza napis PŁEĆ, dzieci rozróżniają cechy dziewczynek i chłopców wieszając obrazki, na, których widnieją cechy charakterystyczne dla danej płci w wyglądzie, zachowaniu i zainteresowaniach.
- Wprowadzenie sowa "INTYMNOŚĆ". Nauczyciel tłumaczy dzieciom znaczenie pojęcia "intymne części ciała", wiesza ilustrację, z której dzieci dowiadują się jak fachowo nazwać intymne części ciała, "aby nie używać wulgaryzmów".
- Przedstawienie uczniom sytuacji zagrażających ich bezpieczeństwu w kontaktach z dorosłymi. Uczniowie opisują, co widzą na ilustracjach i wieszają tabliczki, WOLNO, NIE WOLNO.
- Rozmowa o potrzebie stosowania higieny, zwłaszcza higieny intymnej.
- Część trzecia.
- Jako podsumowanie lekcji dzieci rozwiązują krzyżówkę i kolorują obrazek.
EWA KOWALSKA